Programma's

Sociaal Domein

Beleid Jeugd

De inzet is gericht op veilig, gezond en kansrijk opgroeien voor alle jeugd in Best. In 2021 gaan we door met het versterken van de preventie. Vanuit de Jeugdwet is de gemeente verantwoordelijk voor beschikbaarheid van jeugdhulp. De hulp aan jeugd stemden we af op de problemen en mogelijkheden vanuit ouder(s) en netwerk. 

Wat wilden we bereiken in 2022?

Effect indicator

Streven

Resultaat 2022

Bron

Wat deden we daarvoor in 2022?

Jeugd ervaart zo veel mogelijk kansen in hun ontwikkeling en groeien gezond en veilig op.

(Beleidsakkoord 2018 - 2022)

% ouders dat problemen ervaart (soms tot vaak) bij de opvoeding (0-11 jaar)

< 33% in 2022

2021: 36%
2017: 33%
2013: 36%

1x per 4 jaar onderzoek

GGD-monitor 0-11 jaar

  • We voerden werkzaamheden uit in het kader van preventief jeugdbeleid. Deze werkzaamheden waren gericht op de volgende thema's:
  1. Versterken basisstructuur
  2. (v)echtscheiding
  3. Weerbaarheid en eenzaamheid
  4. Ondersteuning van ouders bij opgroei- en
  5. Opvoedvragen
  6. Exploitatie jongerencentrum Todo.
  • We zetten in op een goede basis voor elk kind. Dit deden we in 2022, onder andere, door uitvoering van afspraken uit het lokale Gezondheidsakkoord. Met inzet vanuit het project Kansrijke Start en inzet op voorkomen schooluitval.
  • Samenwerkingen in preventieve ondersteuning en onderwijs stimuleerden we verder, onder andere door:
  1. Concretiseren ambities IKC-convenant
  2. Doorontwikkeling Samen voor Preventie primair onderwijs
  3. Extra inzet schoolmaatschappelijk werk en
  4. GGD op primair- en voortgezet onderwijs.
  • We droegen financieel bij aan activiteiten dichtbij de leefomgeving van de kinderen, waarbij we inzet van nieuwe en innovatieve preventieve producten stimuleerden. Voorbeelden zijn de training 'Kickboksen op school' van en de 'Best2Be' training. Deze boden zorgaanbieders Mindequipment en PPBest aan, die naast de jeugdhulp de verbinding met de preventieve ondersteuning maken.
  • De veranderende arbeidsmarkt leidde tot personeelstekorten, ook in de (preventieve) ondersteuning voor onze jeugd. We spraken hier vaak over met maatschappelijke partners om de goede basis voor elk kind zo goed mogelijk te borgen.

% ouders dat momenteel behoefte heeft aan ondersteuning bij opvoeden

< 9% in 2022

2021: 8%
2017: 9%
2013: 4%

1x per 4 jaar onderzoek

GGD-monitor 0-11 jaar

% jongeren 12-18 jarigen dat zich psychisch ongezond voelt

<15% in 2023

2019: 18%
2015: 12%
2011: 13%

1x per 4 jaar onderzoek

GGD-monitor 12-18 jaar

% 14-16 jarigen dat in de afgelopen vier weken bij minstens één gelegenheid vijf glazen alcohol of meer heeft gedronken

<20% in 2022

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2022)

2022: nog niet bekend
2021: -*
2020: -*
2019: 18%
2018: 16%
2017: 26%
2016: 29%

1x per jaar onderzoek
* geen representatieve resultaten

Pubercontact-moment GGD  'Gezond leven check het even'

% jongeren 12-18 jaar dat ooit drugs gebruikt (soft- en harddrugs)

< 10% in 2023

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2023)

2019: 12%
2015: 5%
2011: 10%

1x per 4 jaar onderzoek

GGD-monitor 12-18 jaar

% jongeren 12-18 jaar dat eenzaam is

<25% in 2023

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2023)

2019: 31%
2015: 22%

1x per 4 jaar onderzoek

GGD-monitor 12-18 jaar

Jongeren met een hulpvraag ontvangen zoveel mogelijk ondersteuning vanuit de basisvoorzieningen jeugdpreventie
________________
Jongeren met een specialistische hulpvraag ontvangen jeugdhulp die zoveel mogelijk dicht bij huis plaatsvindt en aansluit bij wat nodig is.

(Kaderbrief 2022)

Verplichte indicator:
% jongeren met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren 0-18 jaar

< 9,7 % in 2022

2022: 10,7%
2021: 13,4%
2020: 9,3%
2019: 10,9%
2018: 10,2%
2017: 10,5%
2016: 9,7%

Jaarlijks

CBS StatLine - kerncijfers over jeugdzorg

  • We vinden tussen basisvoorzieningen, preventie (Basisteam preventie) en gespecialiseerde jeugdhulp erg belangrijl. Vanuit het OTB werkten we hieraan door het blijven versterken van samenwerking met de huisartsen en de jeugdarts GGD, praktijkondersteuners en lokale zorgaanbieders. Dit deden we onder andere vanuit de Denktank door advies, overleg en informatievoorziening.
  • We organiseerden het aanbod jeugdhulp samen met de gemeenten in de regio. Dit verliep goed. De governance Samen voor Jeugd startten we op. Zowel vanuit beleid als vanuit uitvoering vraagt dit een intensieve bijdrage. Hiermee kunnen we sturing geven aan het geheel.
  • We namen deel aan het regionale

actieprogramma Pleegzorg Zuidoost-Brabant, waarmee we aandacht besteden aan het de inzet van Pleegzorg. We richtte ons op het zo goed mogelijk ondersteunen van en voorkomen van uitval van de netwerkgezinnen.

% jongeren binnen de zorgvorm behandeling met verblijf ten opzichte van alle jongeren met een individuele voorziening.

< 7 % in 2022

2022: 4,9%
2021: 8,8%
2020: 8,0%
2019: 7,2%
2018: 7,0%
2017: 7,3%
2016: 7,4%

Jaarlijks

CBS StatLine - kerncijfers over jeugdzorg.

Verplichte indicator:
% kinderen tot 18 jaar in een uitkeringsgezin

<5% in 2022

2022: nog niet bekend
2021: 3%
2020: 3%
2019: 4%
2018: 3%
2017: 4%
2016: 3%

Jaarlijks

CBS StatLine - kerncijfers over jeugdzorg.

Jongeren groeien op in een veilige omgeving

(Jeugdwet)

Verplichte indicator:
% jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren 0-18 jaar

< 0,5% in 2022

2022: 0,7%
2021: 0,8%
2020: 0,7%
2019: 0,6%
2018: 0,5%
2017: 0,6%
2016: 0,5%

Jaarlijks

CBS StatLine - kerncijfers over jeugdzorg

  • Het OTB zette, net als vorige jaren, in op het bieden van inhoudelijke ondersteuning van een jongere en het gezin om de veiligheid van en rondom de jongere te verbeteren.
  • Samen met de regio werkten we aan verbetering van de veiligheidsketen op basis van de resultaten van het inspectierapport in 2021. Eind 2022 is het verscherpt toezicht opgeheven. Op dit moment gaan we door met de opbouw van een goede jeugdzorgketen.
  • Het OTB heeft jongeren met een beschermingsmaatregel en jeugdreclasseringsmaatregel in beeld.
  • We droegen bij aan de verbetering van de jeugdstrafrechtketen. De inzet was erop gericht om het treffen van maatregelen te voorkomen, dan wel te beperken. Door wachtlijsten in de jeugdbescherming nam de druk op ons lokale toegangsteam toe. We hebben hier aandacht voor.
  • We hebben aandacht voor verbetering van de aanpak van huiselijk geweld en kinder- en ouderenmishandeling.
  • De kwaliteitsscan van het project 'Geweld hoort nergens thuis' gebruikten we als uitgangspunt van gesprekken met relevante partners in het veld.

Verplichte indicator:
% jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar)

< 0,3 % in 2022

2022: nog niet bekend
2018 : 0,3%
2014 : 0,3%

1x per 4 jaar

CBS StatLine - kerncijfers over jeugdzorg -

Gegevens niet jaarlijks beschikbaar

% mishandelde jongeren tot 18 jaar dat bij Veilig Thuis is gemeld ten opzichte van alle jongeren 0-18 jaar

< 0,13% in 2022

2021: niet bekend
2017 : 0,13%
2013 : 0,13%

1x per 4 jaar

CBS StatLine - kerncijfers over jeugdzorg (cijfer 1x per 4 jaar)

Verplichte indicator:
% jongeren met een delict
voor de rechter

<1% in 2022

2021: nog niet bekend
2020: 1%
2019: 0%
2018: 0%
2017: 0%
2016: 1,1%

Jaarlijks

CBS StatLine - kerncijfers over jeugdzorg

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2023 14:57:45 met de export van 07/04/2023 14:36:24