Op grond van de Participatiewet heeft de gemeente verantwoordelijkheden en mogelijkheden om mensen met een arbeidsbeperking en/of met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen of te houden. Als werken (nog) niet mogelijk is, is de ondersteuning gericht op maatschappelijk participeren. |
Wat wilden we bereiken in 2022? | Effect indicator | Streven | Resultaat 2022 | Bron | Wat deden we daarvoor in 2022? |
---|
Inwoners kunnen zelfstandig in hun levensonderhoud voorzien door betaald werk (Best@work, 2014) | Aantal uitkeringen Participatiewet (incl. IOAW, IOAZ, BBZ) | < 431 eind 2022 | 2022: 367 2021: 376 2020: 404 2019: 406 2018: 424 2017: 426 2016: 432 | Civision Samenlevingszaken | - Borgen van een sluitende keten naar werk en/of participatie voor alle doelgroepen uit de Participatiewet.
- We startten met de nieuwe Wet Inburgering per 1-1-2022, met als doel dat alle inburgeraars zo snel mogelijk kunnen meedoen, via werk of via een andere vorm van participatie.
- Door bestuurlijke en ambtelijke samenwerking binnen de subregio (Best, Son & Breugel, Nuenen en Oirschot) en deelname aan ambtelijke werkgroepen, zetten we in op de doorontwikkeling van het Regionaal Mobiliteitscentrum (RMT)/Huis naar Werk en Regionaal Werkbedrijf 04Werkt. Doel is om inwoners duurzaam aan het werk te krijgen of te houden.
- Als uitvloeisel van het regionale plan jeugdwerkloosheid regelden we de aansluiting op Jongeren in Beeld (JIB). Hierdoor krijgen we meer zicht op kwetsbare jongeren van 23 tot 27 jaar, zonder startkwalificatie, werk, studie en uitkering.
Het moment van start is afhankelijk van de gemeente Eindhoven en het RMC (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie). - Op basis van de kansberoepen en wensen van onze cliënten breidden we het werkgeversnetwerk in Best verder uit. Dit leidde tot nieuwe werkervarings- en proefplaatsingen.
- We namen deel aan vacaturecafés, netwerkbijeenkomsten en korte lijnen onderhouden met het Huis naar Werk en het regionaal werkbedrijf 04Werkt.
|
---|
| Aantal uitkeringsgerechtigden dat volledig uitstroomt naar betaalde arbeid | ≥ 65 in 2022 | 2022: 33 2021: 75 2020: 47 2019: 65 2018: 43 2017: 57 2016: 53 | Civision Samenlevingszaken |
---|
| Aantal uitkeringsgerechtigden dat gedeeltelijk uitstroomt naar betaalde arbeid | ≥ 50 in 2022 | 2022: 32 2021: 33 2020: 48 2019: 50 2018: 13 2017: 27 2016: 27 | Civision Samenlevingszaken |
---|
| Verplichte indicator: Aantal lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15-74 jaar | Geen streefcijfer | 2022: onbekend 2021: 10,5 2020: 10,9 2019: 10,6 | CBS | |
---|
Inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn werkzaam op de reguliere arbeidsmarkt (voorheen doelgroep Wajong / WSW) (Nota: Best@work, 2014) | Aantal inwoners dat aan het werk is met loonkostensubsidie op basis van de Participatiewet Opmerking: Het gaat hier om totaal aantal plaatsingen | ≥ 62 eind 2022 | 2022: 69 2021: 62 2020: 59 2019: 54 2018: 42 2017: 37 2016: 23 | Civision Samenlevingszaken | - We startten de pilot ontwikkelingsgerichte arbeidsmatige dagbesteding, gericht op maximale maatschappelijke participatie van kwetsbare inwoners, door het bieden van een daginvulling met arbeidstaken. Deze pilot loopt in juli 2023 af.
- De pilot 'vergunninghouders in de thuiszorg' evalueerden we en rondden we af.
- De pilot 'aanpak kwetsbare jongeren' evalueerden we e en rondden we af.
- We startten met twee van vier ontwikkelthema’s uit het lokale actieplan Koers WSD 2022-2025:
- We stelden een projectplan werkdiagnose op aan de hand waarvan de implementatie per 1 januari 2023 is voorbereid;
- We bekeken de mogelijkheden van het administratief proces loonkostensubsidie en de mogelijkheid tot uitbesteding hiervan aan WSD;
- We stelden een projectplan ‘Iedereen een kans’ op. Dit stelden we op aan de hand waarvan de implementatie in januari 2023 is voorbereid en ESF-middelen zijn toegekend. Op basis van dit plan spreken we alle inwoners met een arbeidsontheffing opnieuw en activeren of motiveren we hen opnieuw.
- Eind november stelden we het wetsvoorstel Breed Offensief vast. Dit wetsvoorstel treedt op 1 juli 2023 in werking en zorg ervoor meer mensen met een beperking aan het werk te krijgen en te houden. Eind 2022 begonnen we met de voorbereidingen van de implementatie hiervan.
|
---|
Uitkeringsgerechtigden verrichten maatschappelijk nuttige taken als tegenprestatie voor de ontvangen inkomensondersteuning (Bron: Best@work, 2014) | % van de uitkeringsgerechtigden waarvoor de tegenprestatie verplicht is, verricht maatschappelijk nuttige taken door deelname aan 'Best doet mee' | ≥ 30% in 2022 Opmerking: uitkeringsgerechtigden hebben een jaar de tijd om aan hun verplichting te voldoen | 2022: 13,9% 2021: 13% 2020: 15,7% 2019: 12,4% 2018: 22% 2017: 20,7% 2016: 18% Opmerking: % is afgezet tegen het aantal unieke uitkeringsgerechtigden in het betreffende kalenderjaar dat verplicht was tot een tegenprestatie. Vanwege de nieuwe regeling met ingang van 1 januari 2020, is het percentage 2020 en volgende jaren, niet vergelijkbaar met daarvoor | Civision Samenlevingszaken | Uitvoeren van het programma 'Best doet mee', door: - We zetten extra capaciteit in om het cliëntenbestand verder door te lichten. Volgens afspraak stuurden we uitkeringsgerechtigden, die in aanmerking komen voor de tegenprestatie, naar de LEV-groep toe.
- Uitkeringsgerechtigden voor wie de tegenprestatie niet verplicht is, stimuleerden we ook om maatschappelijk te participeren.
|
---|