Programma's

Sociaal Domein

Financiën Sociaal Domein

Financiën

Wat mag het kosten?

Baten, lasten en mutaties reserves

Rekening 2021

Vastgestelde Begroting 2022

Gewijzigde Begroting 2022

Rekening 2022

Lasten

32.384

31.883

37.167

33.104

Baten

8.034

7.318

8.762

9.036

Saldo

24.350

24.565

28.406

24.067

Welke verschillen zijn er ten opzichte van de gewijzigde begroting 2022 ?

In onderstaande tabel is onderscheid gemaakt in de verschillende beleidsterreinen binnen het taakveld sociaal domein.

In het taakveld Sociaal domein zijn de totale lasten € 4.063.000 lager. Exclusief de loonkosten zijn de lasten € 3.987.000 lager. De loonkosten zijn € 76.000 lager. Een toelichting op de totale loonkosten is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.

In het beleidsterrein Participatie zijn de lasten (exclusief personeelskosten) € 373.000 lager.
De belangrijkste verschillen:

  • lagere lasten scholing en activering (€ 271.000 voordelig). Er wordt voorgesteld om het niet-gebruikte budget voor Corona-doeleinden van € 143.000 over te hevelen naar 2023.
  • lagere lasten transformatiebudget (€ 75.000 voordelig). Er wordt voorgesteld om dit bedrag over te hevelen naar 2023.

In het beleidsterrein Inkomen zijn de lasten (exclusief personeelskosten) € 423.000 lager.
De belangrijkste verschillen:

  • lagere lasten uitkeringen Participatiewet (€ 119.000 voordelig)
  • hogere lasten bijstand voor zelfstandigen (Bbz) (€ 112.000 nadelig)
  • lagere lasten tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandigen (bbz Tozo) (€ 145.000 voordelig). Er wordt voorgesteld om dit bedrag over te hevelen naar 2023
  • lagere lasten bijzonder bijstand, aanpak armoede en schulden (€ 190.000 voordelig). Er wordt voorgesteld om dit bedrag over te hevelen naar 2023
  • lagere lasten sociaal fonds (€ 135.000 voordelig). Er wordt voorgesteld dit bedrag over te hevelen naar 2023

In het beleidsterrein Wmo zijn de lasten (exclusief personeelskosten) € 2.440.000 lager.
De belangrijkste verschillen:

  • lagere lasten algemene voorzieningen welzijn (€ 177.000 voordelig)
  • lagere lasten crisisopvang asielzoekers (€ 54.000 voordelig). Hier staan hogere baten tegenover (zie verschillenanalyse baten beleidsterrein Wmo)
  • lagere lasten opvang ontheemden Oekraïne (€ 1.167.000 voordelig). Er wordt voorgesteld om hiervan € 1.100.000 over te hevelen naar 2023
  • lagere lasten exploitatie Bestwijzer (€ 68.000 voordelig)
  • lagere lasten hulpmiddelen en woningaanpassingen (€ 60.000 voordelig)
  • lagere lasten Wmo begeleiding (€ 694.000 voordelig). Er wordt voorgesteld om hiervan € 98.000 over te hevelen naar 2023

In het beleidsterrein Jeugd zijn de lasten (exclusief personeelskosten) € 751.000 lager.
De belangrijkste verschillen:

  • hogere lasten regionale inkoopkosten (€ 93.000 nadelig)
  • lagere lasten individuele jeugdvoorzieningen (€ 637.000 voordelig). Er wordt voorgesteld om hiervan € 43.000 over te hevelen naar 2023
  • lagere lasten preventief jeugdbeleid (€ 165.000 voordelig). Er wordt voorgesteld om hiervan € 50.000 over te hevelen naar 2023
  • lagere lasten jeugd en veiligheid (€ 141.000 voordelig)

In het taakveld Sociaal domein zijn de totale baten € 274.000 hoger.

In het beleidsterrein Participatie zijn de baten € 143.000 hoger.
Het verschil wordt veroorzaakt door niet-geraamde baten vanuit de Specifieke Uitkering van SZW middelen voor de bekostiging van inburgeringsvoorzieningen.

In het beleidsterrein Inkomen zijn de baten € 79.000 hoger.
Er zijn geen noemenswaardige verschillen.

In het beleidsterrein Wmo zijn de baten € 60.000 lager.
Het belangrijkste verschil is de lagere baten vanwege crisisopvang asielzoekers (€ 56.000 nadelig). Hier staan lagere lasten tegenover (zie verschillenanalyse lasten beleidsterrein Wmo).

In het beleidsterrein Jeugd zijn de baten € 107.000 hoger.
Het verschil wordt veroorzaakt door niet-geraamde doorbelaste kosten. Hier staan lasten individuele jeugdvoorzieningen ter grootte van hetzelfde bedrag tegenover.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2023 14:57:45 met de export van 07/04/2023 14:36:24