Programma's

Verkeer, vervoer en waterstaat

Beleid Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat wilden we bereiken in 2022?

Effect indicator

Streven

Resultaat 2022

Bron

Wat deden we daarvoor in 2022?

Het versterken van de bereikbaarheid van economische locaties en (woon)-voorzieningen

(Bestse mobiliteitsaanpak)

Geen

-

-

Aanname: actief participeren in relevante overleggen leidt tot het gewenste maatschappelijk effect

  • We leverden in relevante regionale projecten en trajecten een actieve bijdrage. We werkten, onder andere, aan de regionale mobiliteitshubs A58 en A2 Noord, de Brainportlijn en een goed netwerk van regionale fietsvoorzieningen. Het rijk legde het rijksproject InnovA58 vanwege de stikstofproblematiek stil.  
  • De raad nam een besluit over de Bestse bijdrage voor het Korte termijn maatregelpakket voor de Randweg A2.

Met deze financiering is de realisatie van een netwerk van hoogwaardige doorfietsroutes door Best een stap dichterbij. Het Dijkpad realiseerden we als eerste onderdeel van de F58. We doorliepen een ontwerpproces voor de F2 ter hoogte van de Eindhovenseweg. Voor beide routes sloten we intentieovereenkomsten.

Het leveren van een grotere bijdrage aan kwaliteit van de leefomgeving voor nu en in de toekomst

(Bestse mobiliteitsaanpak)

Er is geen overkoepelende effect indicator voor de totale bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving

Voor verkeersveiligheid volgen we de provinciale doelstelling

--

0 verkeersdoden per jaar

Gegevens zijn beschikbaar in jaarrekening 2023

--

2022: --
2021: 1 dode
2020: 3 doden
2019: 3 doden
2018: 3 doden

BLIQ - verkeersveiligheids-rapportage 2017 - 2021

  • Samen met partners zetten we in op een risicogestuurde aanpak voor verkeersveiligheid. Waarbij wij gevaarlijke situaties als eerste aanpakken. Concreet betekent dit dat we, op basis van de eerder opgestelde risico analyse, een SPV Uitvoeringsprogramma opstelden.
  • Ook zetten we, samen met partners, in op gedragsbeïnvloeding om de verkeersveiligheid te bevorderen. Bijvoorbeeld door het Brabants VerkeersveiligheidsLabel (BVL) en Jongleren in het verkeer.
  • We realiseerden geen nieuwe schoolzones bij basisscholen. De insteek is om schoolzones te realiseren door werk-met-werk te maken. Dit betekent dat we deze opgave in andere projecten meenemen. Er waren geen projecten in de directe omgeving van een schoolomgeving.
  • Bij de afronding van de herinrichting van de Hoofdstraat pakten we ter plaatse verkeersveiligheidsknelpunten voor fietsverkeer aan.
  • We verleenden een opdracht om verder de toekomst van de Beatrixbrug te onderzoeken.
  • De (brom)fietsvoorziening verbeterden we door de verbreding van de Dijkpad (F58).  
  • Terugdringen van overlast van rijkswegen doen we door de prioriteit te leggen bij het Rijksprogramma MIRT ter verbetering van de bereikbaarheid en veiligheid (zoals de aanpassing van de A58 bekend onder de projectnaam: InnovA58). Gezamenlijk met regionale partners regelden we bij het Rijk extra financiering voor de uitvoering van dit project. Vervolg van dit project is afhankelijk van duidelijkheid over stikstof.

Het leveren van een bijdrage aan een toegankelijke omgeving voor iedereen

(Bestse mobiliteitsaanpak)

Geen

-

-

Aanname: door actief dit onderwerp in herinrichtings-projecten mee te nemen, wordt een toegankelijke bijdrage geleverd

  • In de reguliere werkzaamheden namen we een bijdrage aan een toegankelijke omgeving mee. Dit kunnen werkzaamheden in de openbare ruimte zijn die breder zijn dan verkeerswerkzaamheden.  

Adequaat beheer van de openbare ruimte

(Gemeentewet)

Onderhoudsniveau openbare ruimte

6 in 2022

2022 : 6
2021 : 6
2020 : 6
2019 : 6
2018 : 6
2017 : 6

Schouw openbare ruimte

  • Beheer- en onderhoudsmaatregelen aan de openbare ruimte voerden we uit op basis van de volgende beheer- en beleidsplannen:
  1. 'Kwaliteitsplan Openbare Ruimte'
  2. 'Wegbeheerplan 2019
  3. 'Groenbeleidsplan'
  4. 'Water- en Rioleringsplan 2016-2020'
  5. 'Beleidsnota Openbare Verlichting'
  6. 'Speelruimtebeleidsplan'
  • We stelden de eerste versie van het  ‘Integraal maatschappelijk beheerkader' op.
  • We voerden verschillende inspecties uit aan onze openbare ruimte die leidde tot passende beheer- en onderhoudsmaatregelen.

Onderhoudsniveau winkelgebieden

7 in 2022

2022: 7
2021: 7
2020: 7
2019: 7
2018: 7
2017: 7

Schouw openbare ruimte

Meldingen van  inwoners handelen wij op een efficiënte wijze af

Tijdig afgehandelde meldingen

80% van de meldingen openbare ruimte handelen wij binnen de gestelde servicenorm van 2 werkdagen af

Voldoet aan de interne servicenorm

Interne servicenorm, gegevens via FIXI b

  • Alle meldingen over de openbare ruimte worden geregistreerd en gemonitord. Meldingen zijn voor ten minste 80% afgehandeld binnen de gestelde interne servicenorm.
Deze pagina is gebouwd op 07/04/2023 14:57:45 met de export van 07/04/2023 14:36:24