Programma's

Bestuur en ondersteuning

Financiën Bestuur en ondersteuning TV

Financiën

Wat mag het kosten?

Baten, lasten en mutaties reserves

Rekening 2021

Vastgestelde Begroting 2022

Gewijzigde Begroting 2022

Rekening 2022

Lasten

18.575

15.350

25.365

30.487

Baten

53.980

53.526

61.074

62.888

Saldo

-35.405

-38.176

-35.709

-32.401

Rekening 2021

Vastgestelde Begroting 2022

Gewijzigde Begroting 2022

Rekening 2022

Stortingen in de reserves

9.500

4.039

4.490

10.350

Bijdrage uit de reserves

17.039

5.626

13.972

25.066

Saldo

-7.539

-1.587

-9.482

-14.716

Saldo na bestemming

-42.944

-39.763

-45.192

-47.116

Welke verschillen zijn er ten opzichte van de gewijzigde begroting 2022 ?

In taakveld 0 zijn de lasten € 5.122.000 hoger.
De belangrijkste verschillen:

  • Het begrotingssaldo 2022 van € 6.417.000 is verantwoord onder de lasten 2022. Het rekeningsaldo 2022 is € 12.281.000. Ten opzichte van de gewijzigde begroting 2022 is dit hoger (€ 5.864.000 nadelig).
  • Hoger wachtgeld voormalig college als gevolg van vertrek collegeleden (€ 86.000 nadelig). Hier staat een hogere bijdrage uit de voorziening tegenover.
  • Lagere kosten voor het organiseren van de verkiezingen (€ 66.000 voordelig). Er wordt voorgesteld om dit bedrag over te hevelen naar 2023.
  • Lagere uitgaven algemeen Coronabudget (€ 212.000 voordelig).  Er wordt voorgesteld om dit bedrag over te hevelen naar 2023.
  • Lagere uitgaven project samen gaan door fasering van het project (€ 125.000 voordelig). Er wordt voorgesteld om dit bedrag over te hevelen naar 2023.
  • Lagere rentelasten (€ 118.000 voordelig) als gevolg van toegerekende rente aan de grondexploitaties.
  • Hogere storting in de voorziening dubieuze debiteuren op basis van een inschatting van oninbare vorderingen (€ 107.000 nadelig).
  • Lagere uitgaven lokaal arbeidsvoorwaardenbeleid ( € 100.000 voordelig). Er wordt voorgesteld om dit bedrag over te hevelen naar 2023.
  • Hogere uitgaven inkooporganisatie Bizob als gevolg van meer extra inkoopbegeleiding (€ 71.000 nadelig).
  • Hogere uitgaven personeel en organisatie als gevolg van werving personeel, advisering en ondersteuning (€ 64.000 nadelig).
  • Hogere uitgaven automatisering door stijgende onderhoudskosten en licenties (€ 184.000 nadelig).
  • Lagere uitgaven stelposten loon- en prijsstijgingen en onvoorziene uitgaven. Deze zijn niet meer verdeeld over de diverse taakvelden. In dit taakveld namen we voorzichtigheidshalve nog stelposten voor loon- en prijsstijgingen a.g.v. aankomende CAO onderhandelingen en een budget voor onvoorziene uitgaven op (per saldo € 633.000 voordelig). De uitgaven met uitzondering van dit taakveld verantwoorden we direct in de overige taakvelden. Dit heeft per saldo dus geen effect op het jaarresultaat.

In taakveld 0 zijn de baten € 1.814.000 hoger.
De belangrijkste verschillen:

  • Hogere bijdrage uit de voorziening uitkeringsverplichtingen voormalig personeel (€ 86.000 voordelig)
  • Hogere opbrengst grondverkopen afgewikkelde complexen (€ 278.000 voordelig)
  • Hogere opbrengst algemene uitkering gemeentefonds (€ 1.070.000 voordelig) voornamelijk als gevolg mutaties in de decembercirculaire 2022, zoals energietoeslag en bijzondere bijstand van € 613.000. Dit bedrag wordt hiervoor geoormerkt.
  • Lagere opbrengst precariobelasting als gevolg van niet opleggen precariobelasting (€ 77.000 nadelig).
  • Hogere renteontvangsten (€ 107.000 voordelig) als gevolg van rente op uitgezette gelden.
  • Terugontvangen salariskosten (€ 140.000 voordelig), dit maakt onderdeel uit van het totaal op personeelslasten. Een toelichting is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering.
  • Hogere dividenduitkering WSD (€ 130.000 voordelig). Dit dividend is onder andere ingezet voor milieustraat, plantsoenen schilderen gemeentehuis.
  • Diverse overige verschillen als gevolg van hogere huuropbrengsten, leges en subsidies (€ 80.000 voordelig).

De afwijkingen in de stortingen en bijdragen uit de reserves wordt veroorzaakt door een bijdrage uit de vrije algemene reserve in de risicoreserve grondexploitaties (€ 7,1 miljoen) en een hogere bijdrage uit de risicoreserve grondexploitaties in het nadelig saldo grondexploitaties (€ 6,2 miljoen) en  doordat overboekingen vanuit reserves naar de dekkingsreserves nog niet helemaal hebben plaatsgevonden (met name wegbeheer) vanwege nog niet uitgevoerde investeringen.
Voor het overige wordt verwezen naar onderstaand overzicht.

Specificatie algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Bedragen in duizenden euro's

Lasten

Realisatie

Vastgestelde

Gewijzigde

Realisatie

begroting

begroting

2021

2022

2022

2022

Rekeningsaldo / Begrotingssaldo

4.851

907

6.417

12.401

Heffing vennootschapsbelasting

0

0

0

0

Betaalde/doorberekende rente (treasury)

9

161

161

161

Niet compensabele btw

99

122

122

111

Onvoorziene uitgaven

0

51

51

0

Totaal lasten

4.959

1.241

6.751

12.673

Specificatie baten algemene dekkingsmiddelen

Bedragen in duizenden euro's

Baten

Realisatie

Vastgestelde

Gewijzigde

Realisatie

begroting

begroting

2021

2022

2022

2022

Lokale heffingen

Opbrengst onroerende-zaakbelastingen

6.013

6.376

6.626

6.624

Opbrengst bouwgrondbelasting

0

0

0

0

Opbrengst precariobelasting

50

99

99

22

Opbrengst toeristenbelasting

82

109

109

198

Opbrengst reclamebelasting

51

66

66

55

Algemene uitkeringen

Algemene uitkering uit het gemeentefonds

45.548

45.742

51.793

52.863

incl. decentralisatie- en integratie-uitk.

Dividend

Dividenduitkering N.V. B.N.G.

44

49

56

56

Dividenduitkering WSD

302

11

11

141

Saldo financieringsfunctie

Ontvangen rente (treasury)

273

173

266

370

Overige

Inkomsten commerciële buitenreclame

38

37

37

42

Totaal baten 

52.401

52.662

59.063

60.371

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2023 14:57:45 met de export van 07/04/2023 14:36:24