Wat wilden we bereiken in 2022? | Effect indicator | Streven | Resultaat 2022 | Bron | Wat deden we daarvoor in 2022? |
---|
Een raad die open en zichtbaar is en inwoners invloed geeft op besluiten over thema’s die hen direct raken. De verbinding met inwoners, bedrijven en partners staan hierbij centraal. Samen met het gezamenlijk bouwen aan de samenleving in Best als onderdeel van de regio (Beleidsakkoord 2018-2022: samen verder werken aan ons Best) | Oordeel inwoners over relatie met de gemeente | > 2020 | 2022: 6,3 (landelijk 6,0) 2021: - 2020: 6,2 (landelijk: 6,1) 2019: - 2018: 6,4 (landelijk: 6,1) 2017: - 2016 : 6,1 (landelijk: 6,0) | 'Waar staat je gemeente' Tweejaarlijks onderzoek | - We rondden de acties uit 2021 af en legden het vast in het Overdrachtsdocument van raad naar raad. Dit document boden we op 30 maart 2022 aan de nieuwe raad.
- De raad stelde het beleidsakkoord vast.
|
---|
Inwoners, bedrijve n en adviesorganen zijn betrokken bij het overheidsbeleid en de uitvoering. Inwonersinitiatieven ondersteunen wij, waarbij we de eigen kracht versterken (Notitie Beter participeren in Best) | Oordeel samenwerking met inwoners (cijfer website WSJG) | > 2020 | 2022: 6,3 (landelijk 6,0) 2021: - 2020: 6,2 (landelijk 6,2) 2019: - 2018: 6,2 (landelijk 6,1) 2017: - 2016: 6,1 (landelijk: 6,1) | 'Waar staat je gemeente' Tweejaarlijks onderzoek | - We organiseerden onder andere een participatie Bruisdag. We gaven hiermee extra aandacht aan het betrekken en mee laten doen van onze inwoners bij verschillende (ruimtelijke) projecten en beleid. We maakten bij de uitvoering van de participatietrajecten steeds gebruik van verschillende participatiemiddelen die aansloten bij de doelgroep. Voor de stationsomgeving stelden we een los participatietraject op.
- We stelden een beleid op voor inwoners- en overheidsparticipatie ‘Beter participeren in Best’. Dit werd goedgekeurd. De nota bevat grenzen waarbinnen een bepaald besluit wordt afgewogen, participatieplan en een lijst met actiepunten.
- We zetten bij verschillende projecten en beleid participatie in. Daarvan leerden we dat het belangrijk is voldoende tijd voor participatie te reserveren.
- We voerden pilots uit met het werken met de Omgevingswet. Ook een pilot over organiseren van een omgevingsdialoog (gesprek tussen gemeente en betrokkene(n)) bij ruimtelijke initiatieven. Denk hierbij aan de Boomgaard, IBC-weg 2 en Eindhovenseweg 32. Tijdens de week van de Omgevingswet in november organiseerden we een kennisbijeenkomst over participeren met de Omgevingswet.
- We zetten tw ee peilin gen uit via het inwonerspanel Best.
- De buurtcoaches van de LEV en de inwonerscontactfunctionaris (onder)steunen inwonersinitiatieven. Als gevolg van het uitvallen van de inwonerscontactfunctionaris speelden de buurtcoaches hier de grootste rol in. Zo gaven we vervolg aan de ondersteuning van inwonersactiviteiten en -initiatieven met informatie, advies en subsidies. De buurtcoaches waren het actiefst aanwezig in de wijk. Een aantal voorbeelden van succesvolle inwonersinitiatieven zijn de multiculturele markt in ’t Tejaterke en de kerstmarkt bij jongerencentrum Todo.
|
---|
We zijn een netwerkende organisatie en op die manier organiseren we ook onze dienstverlening. Samen met ons netwerk spelen we in op vragen van inwoners en ondernemers (Organisatiemissie- en visie) | Geen | - | - | | - Zoals eerder aangegeven organiseerden we een Bruisdag. Tijdens deze dag konden inwoners meedenken over verschillende onderwerpen zoals wonen, het stationsgebied en samen gaan.
- De raad stelde het participatiebeleid van de gemeente vast.
- We werkten meer samen met betrokken partijen, preventie en gemeenten. Onder andere over het subsidie programma.
- In het ruimtelijk domein werkten we met een beleidstafel en organiseerden we inwonersbijeenkomsten voor verschillende projecten.
|
---|
Klantvriendelijke en efficiënte dienstverlening (Dienstverleningsvisie 'Graag en op maat') | Oordeel gemeentelijke dienstverlening
Aantal (geregistreerde) klachten dienstverlening. | Waardering van inwoners 2022: minimaal een 7,0 Het aantal klachten in 2022 is ˂ 28 (= gemiddelde van jaren 2018 t/m 2020). |
---|
| 2022: 7,0 (landelijk 6,7) 2021: - 2020: 7,0 (landelijk 6,8) 2019: - 2018: 7,0 (landelijk 6,8) 2017:- 2016 : 6,9 (landelijk: 6,7) 2022: 12 2021: 7 2020: 18 2019: 32 2018: 33 2017: 23 2016: 22 | 'Waar staat je gemeente' Tweejaarlijks onderzoek Interne registratie klachten. | - Via onderzoeken zoals ‘Waar staat je gemeente’ en cliëntervaringsonderzoeken Jeugd en Wmo haalden we ervaringen van inwoners met onze dienstverlening en voorzieningen op. We voegden hier ook klantreisgesprekken aan toe. We zaten met ongeveer 20 inwoners en bekeken welke stappen zij namen om een dienst van ons te krijgen. Wat ging goed, wat niet? Deze gesprekken maakten onderdeel uit van verbetertrajecten met inzet van de methodiek serviceformules. Ook namen we enkele processen intensief onder de loep en realiseerden concrete verbeteringen. Compleet en met de kijk van inwoners.
- We optimaliseerden ook andere processen, onder meer voor Meldingen openbare ruimte en Werk en inkomen.
- We brachten knelpunten en oplossingsrichtingen met betrekking tot onze telefonische bereikbaarheid in beeld. Op basis hiervan is eind 2022 besloten om een project bereikbaarheid te starten. Een onderzoek naar eventuele aanpassing van onze openingstijden is onderdeel van dit project.
- We evalueerden de visie op dienstverlening Graag en maat uit 2016 en actualiseerden deze visie (Graag en op maat 2.0)
- We breidden onze digitale dienstverlening uit, onder meer in de vorm van E-formulieren. Ook werkten we aan de toepassing van nieuwe wetgeving zoals eerste vereisten Single Digital Gateway (SDG), actieve bekendmaking van gehonoreerde Woo verzoeken en digitale toegankelijkheid.
- We werkten, samen met onze partners, verder aan dienstverlening onder één dak van Bestwijzer, gemeente en mogelijk andere deelnemers (project Samen gaan).
|
---|
Best behoudt als zelfstandige gemeente voldoende bestuurskracht voor de maatschappelijke opgaven die voor onze inwoners van belang zijn (Bestuurlijke toekomstvisie Best) | Geen | - | - | Aanname: de genoemde activiteiten zijn nodig om krachtig in te spelen op onze maatschappelijke opgaven | - We zijn constant in gesprek met gelijkwaardige (buur)gemeenten over verregaande samenwerking. De gezamenlijke radenavond met Oirschot was hiervan een goed voorbeeld.
- De Samenwerkingsagenda 2018-2025 van het Stedelijk Gebied Eindhoven is geactualiseerd en nu rijp voor besluitvorming begin 2023. Met deze agenda trekken negen gemeenten samen op bij het formuleren van beleid op het gebied van economie, wonen, voorzieningen en evenementen en ruimte.
- In het sociaal domein werk(t)en we veel samen met gemeenten uit het MRE - gebied waarbij per onderwerp de samenwerking tussen gemeenten is afgesproken (21, 10, 8, 2).
- We stelden het nieuwe samenwerkingsakkoord MRE mee op. 21 gemeenten gaan samen optrekken bij het formuleren van beleid op het gebied van wonen en ruimte, economie, mobiliteit, energie en vitaal landelijk gebied.
|
---|
Betrouwbare overheid | Vermindering kans op fraude en ondermijning | Noodzakelijke adresonderzoeken (huisbezoeken) worden conform de WALAA (webapplicatie Landelijke Aanpak Adreskwaliteit) methodiek opgepakt | De signalen die we binnen kregen, pakten we op. Waar nodig startten we een adresonderzoek legden we een huisbezoek af. Daarnaast investeerden we in het verbeteren van het werkproces en het verhogen van de kwaliteit van de resultaten | Wijziging wet BRP (2021) | - Waar er aanleiding is tot nader onderzoek, vond een fysiek adresonderzoek plaats.
|
---|
Veilige verkiezingen | Stemgerechtigden inwoners kunnen, ondanks Corona, op een veilige manier hun stem uitbrengen tijdens de verkiezingen in maart 2022 | In 2022 had Best een gelijke opkomst stemgerechtigden als in 2018 | Opkomst verkiezingen 2022 was 48%. In 2018 was het opkomstpercentage 52%. Landelijk nam de opkomst ten opzichte van vier jaar geleden af | Kiesraad.nl | - We namen de adviezen vanuit de overheid over. Onder andere hierdoor organiseerden we veilige verkiezingen.
|
---|