Programma's

Onderwijs

Beleid Onderwijs

Wat wilden we bereiken in 2022?

Effect indicator

Streven

Resultaat 2022

Bron

Wat deden we daarvoor 2022?

Jongeren bereiden zich goed voor op participatie in de samenleving

(Beleidsakkoord 2018 - 2022 en Notitie Integraal Sociaal Domein)

Verplichte indicator:
% van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

Verplichte indicator:
% werkloze jongeren (16 tot en met 22 jarigen)

aantal thuiszitters

Verplichte indicator:
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen

Relatief verzuim per 1.000 leerlingen

<1,8% in schooljaar 2021 - 2022

< 1,8%

< 2 primair onderwijs (PO) en < 10 voortgezet onderwijs (VO)

< 0,5

< 12

2020 : 1,3%
2019 : 1,4%
2018 : 1,4%
2017 : 1,3%

2015 : 1,62%

Gegevens elke 2 tot 6 jaar beschikbaar.

2020 : PO 0. VO 0
2019 : PO 0. VO 0
2018 : PO 0, VO 0
2017 : PO 0, VO 0

2020 : 0,46
2019 : 0,45
2018 : 0
2017 : 0,42

2020 : 9,15
2019 : 9,0
2018 : 0,97
2017 : 10,7

DUO/Ingrado

Verwey Jonker Instituut (Kinderen in Tel)

Registratie leerplicht

DUO

DUO

  • We voerden het regionaal afgestemd programma uit om het aantal vroegtijdig schoolverlaters verder te laten dalen. De kern van het programma gaat over een sluitende aanpak vanaf het moment dat de jongere op school start tot en met de eerste jaren op de arbeidsmarkt.
  • Het ondersteunen van lokale onderwijs-instellingen bij de ontwikkeling naar internationalisering van het onderwijs. Dit doen we door middel van het versterken van taalvaardigheid, wereldburgerschap, interculturele communicatie en samenwerking. De Brainportregio geeft de internationalisering vorm. Zij zetten hiervoor middelen in vanuit de Regiodeal.
  • We hadden het voornemen het zelfstandig reizen naar alle scholen te verbeteren door het inzetten van reisbegeleiders. Dit kwam helaas niet van de grond. Dit komt doordat we onvoldoende geschikte aanmeldingen ontvingen en moeizame communicatie met externe partijen. Hierdoor blijven potentiële kandidaten aangewezen op andere vormen van leerlingenvervoer.
  • De doorontwikkeling van Integrale Kindcentra krijgt steeds meer vorm, omdat we in het afgelopen jaar ook de zorgsector meer hebben betrokken bij de ontwikkeling van de kindcentra.
  • We boden per school ondersteuning bij het versterken van integratie. Daarbij zetten we ons om preventieve jeugdzorg verder te integreren in het voortgezet onderwijs (zie programma Sociaal Domein - Jeugd).
  • Het uitvoeren van de afspraken met samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs over het voorkomen en begeleiden van thuiszitters. Bij elke verzuimmelding van DUO de leerling  begeleiden of zo nodig doorverwijzen naar ketenpartners.

Zo min mogelijk kinderen starten in groep drie van de basisschool met een ontwikkelachterstand

(Beleidsnotitie voor- en vroegschoolse educatie 2020)

% kinderen met een ontwikkelachterstand (doelgroepkinderen) in een VVE-programma

90% van de doelgroepkinderen neemt deel aan een programma voorschoolse educatie

2020 : 100%
2019 : 94%
2018 : 90%
2017 : 100%

Jaarlijkse evaluatie VVE

  • We bieden voorschoolse educatie voor doelgroepkinderen.
  • We bieden voorschoolse voorziening aan kinderen waarvan de ouders geen recht op toeslag kinderopvang hebben.
  • Wij breidden deze voorziening per 1 januari 2022 uit met het aanbieden van voorschoolse educatie aan kinderen vanaf twee jaar en die daarvoor aangewezen zijn.

Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening

(Wet Passend Onderwijs)

% leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat

< 1 %

2020 : 0,74%
2019 : 0,98%
2018 : 0,86%
2017 : 0,90%

Centrale leerlingen-registratie

  • Het versterken van de in de voorschoolse voorziening en het primair onderwijs geïntegreerde jeugdzorg (zie programma Sociaal Domein - Jeugd).
  • Uitvoering geven aan het regionaal Ondersteuningsplan Passend Onderwijs. Op hoofdlijnen gaat het om:
  1. Realiseren van een sluitend en dekkend netwerk van onderwijs(ondersteuning), jeugdhulp en zorg.
  2. Zoveel mogelijk preventief werken en inzetten op vroeg signalering.
  3. Voorzieningen en expertise aanbieden dicht bij de leefomgeving van het kind.
  • Ook begeleidde leerplichtambtenaren leerlingen door elke basisschool periodiek te bezoeken en zorgvraagstukken te bespreken.

Multifunctioneel gebruik en goede spreiding van onderwijsvoorzieningen

(Integraal huisvestingsplan onderwijs 2019-2022)

  • De voorbereidende bouwwerkzaamheden om van basisschool De Zevensprong aan de Haktol een nieuw kindcentrum te maken zijn vrijwel lklaar.
  • Samen met stichting Best Onderwijs en Kinderopvang Little People startten we de voorbereidende werkzaamheden voor het project Bricks op om ook hier te voorzien in toekomstbestendige huisvesting. Ook Gemeenschapshuis betrekken we bij de vernieuwbouw van deze plannen.
  • Ook startten we, in overleg met en onder regie van de Stichting Best Onderwijs, het project voor nieuwbouw van een kindcentrum in de nieuwbouwwijk Aarlesche Erven op. Ook een ontmoetingsruimte voor de wijk maakt deel uit van het project.
  • In de (omgeving van) de wijken Dijkstraten en Aarlesche Erven deden we onderzoek naar de mogelijkheid tot het realiseren van een gymnastiekaccommodatie.

Lasten, baten en saldo

2.471.033

2,0 %

738.672

0,6 %

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2023 14:57:45 met de export van 07/04/2023 14:36:24