Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De 21 gemeenten in de regio Eindhoven bundelen al jaren de krachten op een breed scala van onderwerpen. De raad van Best heeft in de Bestuurlijke Toekomstvisie van Best een principiële voorkeur uitgesproken voor het Stedelijk Gebied Eindhoven als primaire bovenlokale samenwerkingsvorm. Alleen voor maatschappelijke thema's die een nog hoger schaalniveau verlangen kan (ook) naar de MRE worden gekeken. In praktijk betekent dit dat de MRE zich, wat Best betreft, moet focussen op andere en een beperkter aantal onderwerpen dan in het verleden het geval was. Met het door het Algemeen Bestuur MRE vaststellen van het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 is dit, wat Best betreft, nog onvoldoende uit de verf gekomen. We voegen ons wel in die besluitvorming maar blijven meedenkend kritisch. Onze visie is samen te vatten als: meer SGE door minder MRE. Best wil dit ook via het neerwaarts bijstellen van de begroting van de MRE realiseren.
Gerealiseerde beleidsvoornemens verbonden partij
In 2022 is een nieuw samenwerkingsakkoord opgesteld met als inhoudelijke thema's schaalsprong wonen en ruimte, toekomstbestendig mobiliteitssysteem, toekomstbestendig energiesysteem, een veerkrachtig economisch systeem en een vitaal landelijk gebied. Hiermee is het pakket inhoudelijk uitgebreid. Dit niet in de laatste plaats onder invloed van 'hogere' overheden die in toenemende mate met gemeenten willen overleggen en afspraken maken op het niveau van Zuidoost Brabant (denk aan regiodeal, woondeal, ruimtelijke strategie). Ook Best zal zich daarom hierin (moeten) voegen.Onderdeel Metropoolregio Eindhoven
- Het Werkprogramma 2022 is beleidsmatig uitgevoerd volgens planning.
- Het nieuwe concept-samenwerkingsakkoord 2023-2026 opgesteld waarbij brede welvaart is toegepast als leidend perspectief. Vrijgave voor zienswijze in november 2022.
- Gezamenlijke kennisdeling regionale samenwerking en schaalsprong-mobiliteit en schaalsprong Brainport.
- Nieuwe samenstelling Dagelijks en Algemeen Bestuur n.a.v. nieuwe burgemeester gemeente Eindhoven en gemeenteraadsverkiezingen.
Onderdeel Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)
- Het Programma 2022 is beleidsmatig uitgevoerd volgens planning.
- Nieuwe samenstelling Bestuurscommissie n.a.v. gemeenteraadsverkiezingen.
Onderdeel Gulbergen
- Kaders en randvoorwaarden voor de ontwikkeling van het gebied zijn in kaart gebracht en vertaald in een aantal ontwikkelrichtingen. Het Dagelijks Bestuur heeft begin 2022 kennis genomen van deze Ruimtelijke Verkenning.
- Volgend hierop heeft een breed communicatie- en burgerparticipatieproces plaatsgevonden wat is afgesloten met een participatieverslag.
- Het Dagelijks Bestuur heeft het projectteam de opdracht gegeven om te komen tot een budgettair neutrale invulling van het gebied.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2022 is een bijdrage gedaan van € 405.876.Eigen vermogen van de verbonden partij*
Het eigen vermogen per 31 december 2022 was € 14,4 miljoen (31 december 2021 € 14,3 miljoen).
(Bron: jaarrekening MRE 2022)Vreemd vermogen van de verbonden partij*
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 13,8 miljoen (31 december 2021 € 14,4 miljoen).
(Bron: jaarrekening MRE 2022)Financieel resultaat van de verbonden partij*
Het financieel resultaat over 2022 was € 0,47 miljoen (31 december 2021 € 0,60 miljoen)
(Bron: jaarrekening MRE 2022)
- Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Boxtel, Meierijstad, Vught, Sint-Michielsgestel, Oirschot, Oisterwijk, Nuenen, Son en Breugel.Vestigingsplaats
BoxtelVisie op de verbonden partij
Door de jarenlange uitvoering van de Wsw heeft de WSD expertise opgebouwd voor begeleiding van personen met een arbeidsbeperking vanuit de Wsw of Wajong. Met de komst van de Participatiewet en de afbouw van de Wsw, zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de begeleiding van deze doelgroepen en zijn hierbij voor nieuwe uitdagingen komen te staan. De expertise, het netwerk en de infrastructuur van
de WSD vinden wij van betekenis bij de begeleiding en toeleiding van deze doelgroepen naar de reguliere arbeidsmarkt of, als dat niet mogelijk is, naar andere vormen van participatie, zoals beschut werken.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
In juli 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) van WSD ingestemd met de adviezen uit het koersdocument “Gezamenlijk doorontwikkelen”.
Op basis van dit koersdocument zijn door de deelnemende gemeenten, in nauwe samenwerking met WSD, lokale (actie)plannen opgesteld voor de periode 2022 t/m 2025.
In het koersdocument is een collectieve ambitie van een bezetting van 2.100 personen uit de doelgroep (Wsw en PW) eind 2025 vastgelegd, het zogenaamde break even scenario. In dit kader heeft het AB op 14 juli 2021 ingestemd met het Stimulusprogramma en de vorming van bijbehorende bestemmingsreserve. Dit programma voorziet in een compensatie van begeleidingskosten aan gemeenten, voor zover het rijksbudget daar niet in voorziet. H oewel het landelijke speelveld van de Participatiewet (PW), inclusief de beschikbare macrobudgetten en de budgetverdeling instabiel is, is door de keuze van de gemeenten een belangrijk onderdeel van de grote onzekerheden voor WSD weggenomen.
Door de coronacrises heeft de uitwerking van de lokale plannen vertraging opgelopen die ook in 2023 nog voelbaar is. Voor de verdere vormgeving van de lokale plannen zijn nog toereikende middelen beschikbaar via de bestemmingsreserve Lokale Plannen.Het AB heeft op 9 maart 2022 besloten tot herbevestiging van bestaand beleid voor de bepaling van het weerstandsvermogen en daarop volgende resultaatbestemming met een aantal aanpassingen en nieuwe besluiten. De aanpassingen hebben vooral betrekking op de resultaatbestemming en allocatie van het totale vermogen naar weerstandsvermogen en bestemmingsreserves.
Risico's
Bij een groei naar een bezetting van minimaal 2.100 personen uit de doelgroep eind 2025, is WSD in staat een sluitende exploitatie te realiseren, waarbij er ook ruimte is om het gezamenlijke expertisecentrum te bekostigen.
De krappe arbeidsmarkt leidt tot verhoogde uitstroom van doelgroepmedewerkers naar reguliere banen. Wij zijn er van overtuigd dat er voldoende werkzoekenden beschikbaar zijn om hier invulling aan te geven, maar het vraagt wel om een forse inspanning van gemeenten om deze mensen te bereiken en naar WSD toe te leiden.De instabiliteit van het landelijke stelsel en de financiering van de PW is gebleven. Niettemin is met de vaststelling van de koers van WSD en de lokale plannen van de gemeenten het risico van WSD afgenomen naar een gemiddeld niveau. Dat betekent dat het uitgangspunt voor de risicoberekening de minimum positie wordt. Er is dus niet langer sprake van een bandbreedte van minimum- en maximumomvang. Grote onbekende in de risicobeoordeling is het uiteindelijk (financiële) effect van de oorlog in Oekraïne. Hiermee is in de risico-analyse geen rekening gehouden. Daarnaast is in het model van de risico-analyse geen rekening gehouden met stelselwijzigingen: fundamentele wetswijzigingen die tot gevolg kunnen hebben dat de financieringssystematiek of doelgroep aantallen ingrijpend veranderen.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
Het SW-budget dat de gemeente ontvangt van het Rijk wordt volledig doorgesluisd naar de WSD voor uitvoering van de SW.
Financiering van de plaatsingen van PW-ers vindt plaats door loonkostensubsidies en begeleidingsvergoedingen.
Op basis van maatwerk neemt de gemeente aanvullend individuele re-integratiediensten af. De gemeente heeft in 2022 € 19.000 bijgedragen aan de bestuurskosten.Financiële risico's:
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we samen met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2022 was € 29,4 miljoen (31 december 2021: € 29,8 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2022 WSD)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 8,2 miljoen (31 december 2021: € 4,6 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2022 WSD)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2022 was € 2,9 miljoen (2021: € 2,7 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2022 WSD) - Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een gewaardeerde netwerkpartner in de regio Zuidoost-Brabant. Een mooie organisatie met verschillende taken binnen het veiligheidsdomein. Waar mensen werken met oog voor de samenleving en passie voor het vak. Een organisatie die zich blijft ontwikkelen. Die zich richt op uitdagende thema’s en daarbij nauwlettend kijkt naar de omgeving en de toekomst. Een toekomst die we graag veiliger willen maken. Waarin we verschillende soorten crises, gekend en ongekend, het hoofd kunnen bieden. Daar zetten we ons samen met onze bekende en nieuwe netwerkpartners, gemeenten, bedrijven, instellingen en burgers voor in.Onze visie is niet revolutionair. Wel evolutionair. We richten ons op nieuwe accenten, samengevat in 3 leidende thema’s: samen voor veilig, een weerbare samenleving en een toekomstbestendige organisatie. Deze thema’s werken we vervolgens uit aan de hand van 10 concrete speerpunten. De visie is onze koers voor de komende 4 jaar. Jaarlijks werken we deze verder uit in een samenhangende uitvoeringsagenda, die in de begroting van de VRBZO wordt opgenomen.
Beleidsuitvoering verbonden partij
Het jaar 2022 stond voor Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) in het teken van de ‘ongekende’ crisis. Kort nadat de meeste coronamaatregelen werden opgeheven, brak de oorlog in Oekraïne uit. De veiligheidsregio’s werden gevraagd om de eerste opvang van vluchtelingen te coördineren. Daarvoor is een zogenaamde regionale hub-locatie in Eindhoven ingericht. Vanuit deze locatie worden Oekraïense vluchtelingen over de regio verspreid. Hierbij werken we nauw samen met gemeenten om opvangplekken te vinden.Richting de zomer werd de druk op de asielketen groot. Om te voorkomen dat mensen buiten moesten slapen, kreeg elke veiligheidsregio de vraag om 225 tot 450 mensen op te vangen in locaties voor noodopvang. In onze regio stelden diverse gemeenten locaties beschikbaar om voor enkele weken vluchtelingen op te vangen. Tijdens de opvangperiode organiseert en faciliteert de veiligheidsregio de dagelijkse gang van zaken. Dat betekent: zorgen voor een veilige leefomgeving; zorgen voor eten en drinken; organiseren van medische noodzorg en schoonmaak en zorgen voor een nuttige dagbesteding om verveling tegen te gaan.
Ook op het gebied van brandweerzorg was 2022 een druk jaar. Na het vervallen van de coronamaatregelen steeg het aantal evenementen in de regio weer richting het niveau van voor corona. Dat zorgde voor meer adviesaanvragen en controles bij (grote) evenementen. Verder had de brandweer in 2022 meer dan 5.600 uitrukken voor de bestrijding van incidenten, ruim 15% meer dan in 2021. Belangrijkste oorzaak van de stijging is het aantal natuurbranden in de regio. Door het droge en warme weer waren er meer natuurbranden, waarbij de inzet bij de brand in de Mariapeel het meest in het oog sprong.
Al deze ontwikkelingen zorgen voor een grote (werk)druk op de organisatie. De extra taken voor crisisnoodopvang zorgen voor druk op medewerkers. Daarbij is de hoge werkdruk van de coronacrisis nog niet verwerkt. De stijging van het aantal en de toenemende complexiteit van incidenten zorgt voor druk op brandweerpersoneel, zowel bij beroepskrachten als bij vrijwilligers. Aanbestedingstrajecten bij de brandweer verlopen op het scherpst van de snede door de hoge inflatie. Binnen bedrijfsvoering vragen de ondersteuning op deze ontwikkelingen en nieuwe wetgeving (zoals BIO, HR-vraagstukken en andere wet- en regelgeving) veel extra capaciteit.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
De verschuldigde bijdrage aan de VRBZO in 2022 was € 1.407.000.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2022 bedraagt € 2,2 miljoen (31 december 2021 € 2,1 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2022 VRBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 40,3 miljoen (31 december 2021 € 40,4 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2022 VRBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat over 2022 was € 0,4 miljoen (2021 -/- € 0,1 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2022 VRBZO) - Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn 21 gemeenten in Brabant ZuidoostVestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De GGD Brabant-Zuidoost draagt bij aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners van het samenwerkingsgebied door uitvoering van de programma's publieke gezondheid en de ambulancezorg. Het ontwikkelen en in stand houden van een gezondheidsdienst is verankerd in de Wet Publieke Gezondheid.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
1. Ten aanzien van de Bestuursopdracht:- Eind 2022 is gestart (planvorming) met een meerjarig vernieuwingstraject van JGZ
- Het Lean gedachtengoed van continu verbeteren verder binnen de GGD is geïmplementeerd
- De transitie van een drielagen naar een tweelagen structuur is afgerond (nieuwe teams gevormd en managers benoemd)
- De kaders voor zelforganiserende teams zijn vastgesteld en veel teams zijn met teamscans of implementatie gestart.
- De contracttaken zijn uitgebreid waardoor er een bredere financiële basis voor de GGD is.
2. Ten aanzien van het Meerjarenbeleidsplan 2022-2026
- Het nieuwe GGD-bestuur heeft het MJB-plan 2022-2026 omarmd dat onder het vorige bestuur tot stand was gekomen.
- De thema’s zijn o.a. Verkleinen van gezondheidsverschillen en het bevorderen van een gezonde leefstijl in een gezonde leefomgeving
3. Ten aanzien van Publieke Gezondheid (PG)
- In het algemeen kan gesteld worden dat de (productie)resultaten bij de meeste regulier GGD-diensten gehaald zijn en soms zelfs de resultaten voor de Covid-19 periode overtreffen.
- Alleen bij Reizigerszorg was de vraag in 2022 lager dan in de pre-Covid periode maar de markt heeft zich herstelt. Verder heeft in 2022 een inhaalcampagne HPV voor jongens en meisjes tot 18 jaar plaatsgevonden.
4. Ten aanzien van Ambulance zorg
- Het aantal ambulanceritten is evenals voorgaande jaren verder gestegen tot een totaal aantal van 55.510 ritten. Hiervan hadden 26.264 ritten een spoedeisend karakter.
- Er is gestart met het voorbereiden van de aanschaf van kunstmatige intelligentie die gaat ondersteunen bij het spreiden van ambulances over de regio en het inzetten van de ambulance die het snelste op de plek van het incident kan zijn.
- GGD Brabant-Zuidoost deel aan de landelijke pilot voor Physician Assistent (PA) en Verpleegkundig Specialisten (VS) solo op de wagen.
- De GGD is gestart met het opzetten van personele uitwisseling tussen ziekenhuizen en de GGD. Dit in het kader van boeien van het personeel.
5. ten aanzien van Covid:
- In 2022 zijn 365.743 personen door de GGD getest op Covid-19
- In de diverse vaccinatie herhaalcampagnes zijn 436.522 personen gevaccineerd
- In de eerste helft van het jaar is broncontactonderzoek (bco) op steekproefbasis uitgevoerd om de verspreiding van het virus in te dammen.
6. Ten aanzien van ander crisistaken
- Naast de bestrijding van Covid-19 werd de GGD in 2022 geconfronteerd met de volgende andere crisistaken
- Uitbraak van MPOX
- Opvang van Oekraïense vluchtelingen
- De crisisnoodopvang van asielzoekers
De ondersteunende afdelingen van de GGD hebben in 2022 de reguliere GGD-processen ondersteund, voorbeelden hiervan zijn:
- Klantcontactcentrum: minimaal 200 telefoontjes per dag met pieken naar 3.000 - 5.000 per dag.
- Kwaliteit: de externe audit (ISO9001/NEN7510) is met goed gevolg afgelegd
- Duurzaamheid: de positie van de GGD en doelen m.b.t duurzaamheid zijn bepaald en de Green Deal Zorg 3.0 is omarmd.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De bijdrage aan de GGD in 2022 was € 1.125.000.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2022 was € 5,5 miljoen (31 december 2021 € 4,7 miljoen) .(bron: jaarrekening 2022 GGD)
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 29,7 miljoen (31 december 2021 € 29,2 miljoen).(bron: jaarrekening 2022 GGD)
Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat in 2022 was € 412.000 (in 2021 € 12.000)(bron: jaarrekening 2022 GGD)
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers:
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen en de provincie Noord Brabant.Vestigingsplaats:
Eindhoven.Visie op de verbonden partij
Het is een gemeenschappelijke regeling van Provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten. De dienst heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De omgevingsdiensten zijn opgericht, op basis van afspraken tussen Rijk, IPO en VNG, om de kwaliteit van de vergunningverlening aan bedrijven en het toezicht op en handhaving van deze (milieu)vergunningen te verhogen. De omgevingsdienst is in eerste instantie een uitvoeringsorganisatie. De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is opgericht op 31 januari 2013. De ODZOB is de uitvoeringsorganisatie van een aantal gemeenten (ambtelijk adviseur van het bevoegd gezag). Daarnaast biedt zij op verzoek van de deelnemers ook ondersteuning op het gebied van beleid en innovatie.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
Gemeente Best heeft zoals alle deelnemers voor 2022 een individueel werkprogramma aan de ODZOB opgedragen. Vanwege achterblijvende declaribiliteit, ten gevolgen van een hoog ziekteverzuim en krapte op de arbeidsmarkt, heeft de ODZOB hier niet volledig uitvoering aan kunnen geven. De ODZOB informeert betrokken raden en staten separaat over de realisatie van de opgedragen taken en beleidsvoornemens middels de (voorlopige) jaarstukken van de ODZOB. Deze zijn medio april aangeboden.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:De totale bijdrage in 2022 is € 535.000.
Geconstateerd wordt dat de financiële positie ten opzichte van 2021 is verslechterd. Voornaamste oorzaak is minder declarabele uren ten opzichte van 2021. Hierdoor is het eigen vermogen afgenomen en is in 2022 geen resultaat geboekt. Inmiddels zijn door de Odzob maatregelen genomen om het eigen vermogen te versterken.
Eig en vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2022 bedroeg € 0,9 miljoen (per 31 december 2021 € 3,3 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2022 ODZOB)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 156.000 (31 december 2021 € 0).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2022 ODZOB)Financieel resultaat
Het resultaat over 2022 was € 0 (in 2021 € 1,0 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2022 ODZOB)
Vennootschappen en corporaties
- Vennootschappen en corporaties
Brainport Development N.V.
Brainport Development N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap.Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Eindhoven, Veldhoven, Helmond, MRE, Stichting Brainport.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De gemeente Best participeert in de vennootschap (als aandeelhouder en financier) én in de stichting Brainport (bestuurlijk). Brainport is gericht op het aanjagen van de economie, creëren van werkgelegenheid, oplossingen bieden voor maatschappelijke vraagstukken én – een leerpunt uit de coronacrisis – Nederland minder afhankelijk maken van het buitenland voor vitale producten. De kracht van Brainport Eindhoven is de samenwerking tussen overheden, onderwijs- en kennisinstellingen en het bedrijfsleven. Met haar deelname draagt Best bij aan de doelstelling om te excelleren als Europese toptechnologieregio.Op 22 juni 2020 heeft de gemeente besloten ook in 2021-2024 (financieel) te willen blijven participeren. Wel streeft Best voor de toekomst naar een meer evenwichtige, gelijkwaardige wijze van samenwerking en financiering van de vennootschap.
Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
In de Brainport agenda, de meerjarenagenda van regio Brainport Eindhoven, zijn drie hoofdlijnen opgenomen. Het gaat hierbij om de innovatiekracht van de regio verder te vergroten, ervoor te zorgen dat voldoende goed gekwalificeerd talent beschikbaar is en om het leef- en vestigingsklimaat in de regio te verbeteren. Binnen die drie sporen definieert de agenda tien belangrijke opgaven. Deze sporen en opgaven vormen de basis van de jaarplannen van de vennootschap. Kijken we terug dan kunnen we gerust stellen dat de Brainportregio de doelstelling 'excelleren als Europese toptechnologieregio' al in praktijk brengt.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De financiering van de vennootschap door de gemeente was € 200.000 direct, en, via de MRE inwonersbijdrage € 77.000.
Het maatschappelijk kapitaal bedraagt € 224.056 verdeeld in 14.865 aandelen A en 14.865 aandelen B, elk nominaal groot € 7,57. Hiervan zijn geplaatst en volgestort 3.112 aandelen A en 3.112 aandelen B. De gemeente beschikt over 2,23% van de aandelen.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen bedroeg per 31 december 2022 € 3,34 miljoen (per 31 december 2021 € 3,35 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport NV 2022Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 4,3 miljoen (31 december 2021 € 4,0 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport NV 2022Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat na belasting was in 2022 € 28.000 (in 2021 € 0).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport NV 2022 - Vennootschappen en corporaties
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De staat is 50% aandeelhouder, decentrale overheden zijn voor de overige 50% aandeelhouder.Vestigingsplaats
Den HaagVisie op de verbonden partij
De BNG Bank N.V. (BNG) richt haar financiële dienstverlening specifiek op de taken van de (decentrale) overheid en instellingen voor het maatschappelijk belang. Daarnaast wordt rekening gehouden met de specifieke financiële inrichting van de (decentrale) overheid. Voordelen hiervan zijn dat de bankfunctie aansluit op de specifieke overheidsregels. Hierdoor kan efficiënt en doelmatig worden gebankierd.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank heeft duurzaam bijgedragen aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).Financieel belang in de verbonden partij
Per ultimo 2005 zijn er 55.690.720 aandelen uitgegeven, waarvan er 24.570 in bezit zijn van de gemeente. Deze aandelen hebben een nominale waarde van € 61.425. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. In 2022 is een dividenduitkering van € 56.000 ontvangen.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2022 was € 4.615 miljoen (31-12-2021 € 5.062 miljoen).
(bron: jaarcijfers 2022 BNG Bank NV)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 was € 107.000 miljoen (31 december 2021 € 144.000 miljoen).(bron: jaarcijfers 2022 BNG Bank NV)
Financieel resultaat van de verbonden partij
De BNG realiseerde over 2022 een nettowinst na belastingen van € 300 miljoen (€ 236 miljoen over 2021).
(bron: jaarcijfers 2022 BNG Bank NV) - Vennootschappen en corporaties
Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De provincie Noord Brabant is voor 30% aandeelhouder, overige aandelen zijn in handen van de gemeenten.Plaats vestiging
's-HertogenboschVisie op de verbonden partij
De klanten continue voorzien van zuiver en veilig drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
De zorg voor het milieu, waaruit we de grondstof voor ons product putten, staat bij ons hoog in het vaandel. We streven naar een duurzame watervoorziening, nu en in de toekomst. We volgen bij al onze activiteiten de ontwikkelingen in de maatschappij. Om onze doelstellingen te realiseren, werken we klantgericht, kostenbewust en met actieve zorg voor onze omgeving. Dit doen we zoveel mogelijk in afstemming en samenwerking met andere organisaties.Financieel belang
Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit 10.000.000 aandelen van € 0,10 nominaal, waarvan 2.779.595 zijn gestort. In totaal zijn 1.902.279 aandelen in bezit van gemeenten, waarvan 25.878 van de gemeente Best. 877.316 aandelen zijn in bezit van de provincie Noord-Brabant.Eigen vermogen*
Het eigen vermogen per 31 december 2021 was € 685 miljoen (per 31 december 2019 € 674 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2021 Brabant Water N.V.)Vreemd vermogen*
Het vreemd vermogen per 31 december 2021 was € 534 miljoen (per 31 december 2019 € 523 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2021 Brabant Water N.V.)Financieel resultaat*
Het resultaat na belastingen was in 2021 € 10,5 miljoen (in 2020 € 8,9 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2021 Brabant Water N.V.)*jaarverslag 2022 van Brabant Water was ten tijde van deze jaarstukken nog niet beschikbaar.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Rechtsvorm
StichtingDeelnemers
21 gemeenten van de provincie Noord-Brabant.Plaats vestiging
Helmond.Visie op de verbonden partij
De stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO) is een netwerksamenwerking tussen partners uit de straf- en zorgketen en gemeenten. In de Veiligheidshuizen werken partners samen om te komen tot een integrale, keten-overstijgende, aanpak van (potentieel) criminele of ernstig overlast veroorzakende personen of systemen, waarachter een complexe problematiek schuilgaat. Hiermee wordt voorkomen dat partner-organisaties ieder slechts een gedeelte van de problematiek aanpakken en-of langs elkaar heen werken. De samenwerking in de Veiligheidshuizen richt zich op het oplossen van vraagstukken met een complexe, meervoudige problematiek in zo'n kort mogelijke tijd.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
In 2022 zijn bij het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO) 115 complexe casussen (COM) aangemeld, waarvan 3 uit Best. Ketenpartners kunnen een COM-aanmelding doen als er in een situatie sprake is een veiligheidsrisico en een knelpunt op inhoud of in de samenwerking. Binnen de samenwerking van het ZVHBZO werken partners aan het oplossen van het knelpunt en het aanpakken van het veiligheidsrisico. Daarnaast hebben ketenpartners op basis van de PGA methodiek ingezet op de ’plegers van High Impact Crimes en personen met signalen van mogelijke radicalisering. In 2022 is daarnaast ook een aanpak opgestart voor personen met onbegrepen gedrag en een (potentieel) veiligheidsrisico. En ook hebben ketenpartners in Oost-Brabant werkafspraken gemaakt voor de aanpak van ernstige situaties van huiselijk geweld en kindermishandeling (MDA++); deze wordt in 2023 opgestart.
Financieel belang
In 2022 is € 7700,- bijgedragen aan de VHHBZO.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2022 bedraagt € 721.000 (per 31 december 2021: € 477.000).
(Bron: jaarrekening 2022 ZVHBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2022 bedraagt € 318.000 (per 31 december 2021: € 165.000).
(Bron: jaarrekening 2022 ZVHBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het netto resultaat in 2022 was € 244.000 (in 2021 € 386.000).
(Bron: jaarrekening 2022 ZVHBZO)